Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania opiera się na najnowszych badaniach neuropsychologicznych, a także na wieloletniejpraktyce terapeutycznej prof. Jagody Cieszyńskiej.|
Nauka czytania metodą krakowską odbywa się w trzech etapach, takich samych jak podczas nabywania systemu językowego przez dziecko – powtarzania, rozumienia oraz nazywania.
Dla kogo przeznaczona jest metoda?
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania została opracowana tak, by każde dziecko, którego poziom intelektualny mieści się w granicach normy mogło nauczyć się czytać.
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną przeznaczona jest dla wszystkich dzieci, ale najlepszy czas na naukę czytania to początek wieku przedszkolnego. Opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy ułatwia dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwala na skupienie się na innych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpływa na pozytywny obraz własnej osoby.
Charakterystyka Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania
Charakterystyczny dla Symultaniczno-Sekwencyjnej nauki czytania jest wielki druk oraz czcionka bezszeryfowa. Wielkie litery są bardziej zróżnicowane pod względem wizualnym, niż litery małe. Przykładowo łatwiej jest odróżnić P B D G niż bardzo do siebie podobne p b d g. Czcionka bezszeryfowa to czcionka bez dodatkowych ozdobników (np. Arial). Proste litery ułatwiają skupianie się na znaczeniu czytanego tekstu, a nie na jego wyglądzie.
Głównym założeniem metody jest nauka czytania sylabami. Podczas zajęć dzieci poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy. Według prof. Cieszyńskiej metoda ta jest skutecznym sposobem zdobywania umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Kolejny argument wspierający konieczność podejmowania wczesnej nauki czytania to fakt wysokiej plastyczności neuronalnej w dzieciństwie. Dziecko gotowe jest do podjęcia pierwszych prób, gdy dzieli już wspólną uwagę z dorosłym. Ta zdolność, która warunkuje uczenie się przez naśladownictwo, współdziałanie i instrukcje, rodzi się z gestu wskazywania palcem, a kilkunastomiesięcznym dzieciom gest ten pozwala zapoznać się graficznym obrazem samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i pierwszych wyrazów.
W całym procesie nauki czytania ważna jest nie tylko techniczna umiejętność odszyfrowywania znaków, ale przede wszystkim rozumienie sensu słów z tych znaków złożonych. Czytanie ma sens tylko wtedy, gdy dziecko rozumie to, co przeczytało. Należy również pamiętać, że czytanie jest umiejętnością podstawową wobec pisania. Bez umiejętności czytania, nie można uczyć się pisać. Dziecko może uczyć się pisać to, co potrafi już przeczytać.
Biorąc pod uwagę wszystkie pozytywne aspekty płynące z wczesnej nauki czytania w naszym przedszkolu, w każdej z grup kreatywne Panie wychowawczynie w formie zabawy wprowadzają nasze Dzieci w świat języka czytanego.
Źródło: https://centrummetodykrakowskiej.pl/metoda-krakowska/